blog

Wat voor archetype is jouw bedrijf?

Hoe passen wij een archetype toe in een nieuw design?

Laten we bij het begin beginnen

Wat is nu precies een archetype? Iedereen heeft wel eens een film gekeken waarin een bepaalde rol steeds terugkeert. Denk hierbij aan de held, de rebel, de wijze mentor of de dromer. Een archetype is namelijk een persoonlijkheid die herkenbaar en tijdloos is en overal in terugkeert 🎭.

Hoe passen wij een archetype toe?

Tijdens een branding werksessie behandelen wij verschillende borden. Één daarvan is het bord zoals onderstaand. Het bepalen van een archetype helpt om de kern en het karakter achter jouw bedrijf te bepalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het archetype ‘de avonturier’. De avonturier is altijd op zoek naar het onbekende, is nieuwsgierig en wil continu innoveren 🤓. Kies jij dit archetype voor jouw bedrijf dan straal jij dezelfde nieuwsgierigheid en energie uit. Het maakt jouw merk herkenbaar en helpt ons om te bepalen hoe wij jou in de markt moeten zetten 💪🏼.

Hoe kies je jouw archetype?

Wij snappen maar al te goed dat het best lastig kan zijn om te bepalen welk archetype het beste bij jouw past. Daarom geven wij jou wat tips voor het kiezen van jouw archetype:

  1. Kijk naar je kernwaarden ✨. Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf en wat vind je écht belangrijk? Wil je met jouw bedrijf mensen helpen zoals bijvoorbeeld het merk Zwitsal dat ook doet? Dan past het archetype ‘de onschuldige’ perfect bij jou!
  2. Vraag je publiek 🙋🏻‍♀️ Soms zien de mensen om jouw heen andere kwaliteiten die je zelf niet doorhebt. Misschien verrast het je hoe zij tegen jouw bedrijf aankijken en helpt dit bij het vaststellen van jouw archetype.
  3. Bekijk iconische voorbeelden 👀 Tijdens onze werksessie ontvang je kaartjes zoals onderstaand. Op deze kaartjes worden altijd voorbeelden van merken genoemd die eigenlijk iedereen wel kent. Denk hierbij aan Nike, Lego en Dove. Herken jij jezelf in één van deze merken? Laat je vooral inspireren!

Alvast een aantal archetypes op een rij

  • De entertainer. De entertainer heeft als doel een lach op het gezicht van andere toveren en vrolijkheid en plezier in de wereld te brengen. Hij is ontzettend nieuwsgierig, speels en grappig en houdt ervan om out-of-the-box the denken. Hierdoor is zijn valkuil om soms net iets té nonchalant over te komen en niet helemaal bij de les te blijven. Merken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld Ben & Jerry,en M&M 🤗.
  • De gewone mens. De gewone mens heeft als doel om bij een grote groep mensen te horen en samen sterk te staan. Hij wilt mensen graag het gevoel geven ergens bij te horen en laten blijken dat ze goed genoeg zijn zoals ze zijn. De valkuil die hierbij hoort is het verliezen van zijn eigen identiteit omdat hij op wil gaan in de massa. Merken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld HEMA, IKEA en McDonalds 👩🏻‍🤝‍👩🏼.
  • De heerser. De heerser heeft als doel om succes te behalen. Hij toont leiderschap maar hierin moet hij oppassen dat hij niet té autoritair is, wilt delegeren en te veel wilt veranderen. De merken die hierbij horen zijn bijvoorbeeld Rolex, Microsoft & KLM 💪🏼.

Conclusie

Onthoud goed dat het archetype een weerspiegeling is van wie jij bent en hoe jij jouw merk in de markt wilt zetten. Kijk naar je kernwaarden, vraag eens rond en laat je inspireren door grote merken die jou voor zijn gegaan met het kiezen van hun archetype. Kies wat écht bij jou past 😁!